Tips om het verlies van hoortoestellen te voorkomen

Mondkapje af, hoortoestel kwijt. We horen het steeds vaker. Door het dragen van mondkapjes met elastiek achter de oren, worden veel hoortoestellen verloren. Niet alleen zeer vervelend voor het verlies van het hoorvermogen en het ongemak dat dit met zich meebrengt in het dagelijkse leven, het is daarbij ook nog eens een kostbaar apparaatje.

Tips om verlies door gebruik van een mondkapje zo veel mogelijk te voorkomen

1. Doe uw mondkapje af op een plek waar u het toestel gemakkelijk kunt terugvinden of op een vaste plek. Bijvoorbeeld in uw auto of bij de voordeur thuis. Maak het onderdeel van uw routine, zodat u het apparaatje direct kunt terugvinden of weet waar u moet zoeken, mocht u uw hoortoestel toch verliezen.

2. Gebruik een mondkapje die u achter het hoofd kunt strikken in plaats van elastieken achter de oren.

3. Gebruik een earsaver / earbuddy / mask extender. Met dit hulpmiddel kunt u uw mondkapje achter het hoofd bevestigen en op maat afstellen. Earsavers zijn bij de meeste audiciens verkrijgbaar.

Earsaver Ear saver Ear buddy mask extender mondkapje hoortoestel

4. Gebruik een clip met koord. Zoals een koord voor een zonnebril, maar dan speciaal ontwikkeld voor hoortoestellen. Normaliter veelgebruikt om verlies tijdens het sporten tegen te gaan, maar het koord biedt nu ook uitkomst! Informeer hiernaar bij de audicien.

5. Heeft u lang haar en draagt u uw haren in een staart of knot? Dan kunt u de elastieken van het mondkapje daar (kruislings) omheen haken.

Verloren en gevonden hoortoestellen

Bent u uw hoortoestel verloren? Er worden regelmatig lokaal oproepen geplaatst op social media. Informeer bij de locaties waar u het laatst geweest bent en kijk eens op hun Facebookpagina. Neem daarnaast ook contact op met uw audicien. Als een hoortoestel is gevonden kan aan de hand van het serienummer de leverancier en audicien die het geleerd heeft achterhaald worden.

Heeft u een hoortoestel gevonden? Breng deze dan naar de lokale audicien. De audicien kan aan de hand van het serienummer contact opnemen met de leverancier. Die kan op zijn beurt uitzoeken welke winkel het toestel heeft geleverd.

Verzeker uw hoortoestellen

Een laatste tip is om uw hoortoestellen apart verzekeren. Hiermee voorkomt u in ieder geval financiële schade door verlies van uw hoortoestel. In sommige gevallen wordt een hoortoestel in de inboedel of Buiten de deur verzekering vergoed. Informeer bij uw verzekeringsmaatschappij naar de mogelijkheden. Het afsluiten van een verliesverzekering voor hoortoestellen kan alleen via de audicien.

Media

Ook media besteden steeds meer aandacht aan dit veelvoorkomende probleem onder hoortoesteldragers. Lees de verschillende artikelen: