Veelgestelde vragen

Snel naar:
  • Ik vind dat de mensen in mijn omgeving mompelen of zacht praten
  • Ik kan gesprekken in restaurants of op drukke plaatsen moeilijk volgen
  • Ik moet de tv, radio of telefoon vaak luider zetten
  • Mijn vrienden en familieleden klagen regelmatig dat ze wat ze tegen mij zeggen moeten herhalen
  • Ik moet naar het gezicht van de mensen kijken om te kunnen verstaan wat ze zeggen
  • Ik merk dat ik alledaagse geluiden, zoals kwetterende vogels, voetstappen of tikkende klokken niet meer (goed) hoor

Als één of meer van deze stellingen op u van toepassing is, is het mogelijk dat u een gehoorverlies heeft. Ons advies is om een hoortest uit te laten voren.

Vaak manifesteren de effecten van gehoorverlies zich langzaam en zijn daarom lastig waarneembaar. En àls u het merkt, hebt u vaak al afscheid genomen van een aantal situaties, zonder dat u zich daar bewust van bent.

De omgeving merkt gehoorverlies vaak eerder op.

Nee hoor, dat is helemaal niet nodig. U kunt bij de meeste audiciens meteen een gratis gehoortest laten doen. Alleen als de audicien het vermoeden heeft dat de gehoorproblemen een medische oorzaak hebben, wordt u door hen geadviseerd eerst bij uw huisarts langs te gaan. Wanneer deze ook aanwijzingen ziet voor een medische oorzaak, dan kunt u doorverwezen worden naar een KNO-arts of audiologisch centrum zodat er uitgebreidere tests gedaan kunnen worden.

Laat een (gratis) gehoortest doen bij de dichtstbijzijnde audicien (met StAr-kwalificatie). Door de vele regels en procedures kan de aanschaf van een hoortoestel via het ZN-keuzeprotocol veel vertraging oplopen. U kunt ook kiezen voor private hoorzorg en de aanschaf van een vrije markt hoortoestel. Deze toestellen zijn technisch zeer geavanceerd, eenvoudig te personaliseren en bieden een zeer hoge kwaliteit geluidservaring. Voor mensen met een afwisselend en druk sociaal leven, muziekliefhebbers of mensen met een baan met veel contactmomenten, is een geavanceerd vrije markt toestel zeker het proberen waard.

Ga naar een StAr-geregistreerde audicien. Deze zijn gediplomeerd en voldoen aan de eisen die Stichting Audicienregister aan hen stelt. StAr erkende audiciens zijn deskundig in het uitvoeren van een hoortest, hebben ruime ervaring in het verrichten van aanpassingen en volgen verplicht na- en bijscholing om hun kennis up-to-date te houden. Bovendien krijgt u bij StAr-geregistreerde audiciens altijd eerst het hoortoestel op proef mee, alvorens u tot aanschaf overgaat. (www.audicienregister.nl)

Een brilmontuur van een populair merk is duurder dan een andere bril met precies dezelfde glazen. Zo werkt het bij gehoorhulpmiddelen gelukkig niet. U betaalt meer voor betere techniek. Hierdoor is de gebruikerservaring dus ook significant beter. Zowel in draagcomfort en geluidskwaliteit als in de mate waarop het apparaat afgestemd kan worden op speciale situaties en persoonlijke voorkeuren.

Een begrijpelijke vraag voor mensen die zich voor het eerst op een hoortoestel oriënteren. Elk hoortoestel, van eenvoudig tot zeer geavanceerd, kan geluid prima versterken om alles weer hoorbaar te maken. Goed horen is echter meer dan versterken van geluid, het gaat om het verstaan, met name in gezelschap. Een veel gehoorde klacht over eenvoudige toestellen is dat álles versterkt wordt, ook het hinderlijke achtergrondlawaai. Een andere veelvoorkomende klacht is dat men de anderen wel hoort, maar niet kan verstaan. Geavanceerde digitale techniek zorgt voor de nodige nuance in de gebruikerservaring. Ga dus niet alleen af op de lage prijs van het hoortoestel, maar probeer zeker ook een geavanceerder toestel. De afweging is dus: kiest u voor adequaat of optimaal?

We horen met twee oren om goed richting te bepalen en bijvoorbeeld spraak van lawaai te onderscheiden. Het is net zoals we met twee ogen zien; de hersenen voegen de informatie samen en zo krijgt u een veel completer en ruimtelijker beeld. Als u op beide oren gehoorverlies heeft, dan is het sterk aan te bevelen voor beide oren een hoortoestel te gebruiken. Voor mensen met gehoorverlies aan één oor zijn er speciale hoortoestellen die geluiden aan de dove kant overbrengen naar het goede oor.

Dit protocol is vastgesteld door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en bepaalt voor welk type hoortoestel u in aanmerking komt. Er zijn 5 categorieën waarin de hoortoestellen zijn ingedeeld. Op basis van de uitslag van een gehoortest en een ingevulde vragenlijst wordt bepaald uit welke categorie hoortoestellen u een vergoeding krijgt van uw zorgverzekeraar. Categorie 1 zijn toestellen met een eenvoudige gehooroplossing. Categorie 5 zijn toestellen met een complexe gehooroplossing. Wilt u toch een toestel uit een hogere categorie of een geavanceerd toestel buiten de ZN-categorieën, dan komt u bij sommige zorgverzekeraars niet meer voor vergoeding in aanmerking. Bekijk dit in uw polisvoorwaarden.

Lees meer over vergoedingen op:
www.vereniginggain.nl/productinformatie/hooroplossingen/vergoeding