Gelukkig is er steeds meer aandacht voor gehoorbescherming. Dit is noodzakelijk, want gehoorschade is een groeiend probleem en komt steeds vaker voor. En niet alleen bij mensen die in lawaaiige fabrieken werken of met zware gereedschappen, zoals dat vroeger het geval was.

In ons dagelijks leven worden we voortdurend blootgesteld aan harde geluiden. Daar waar de werkgever verplicht is zijn werknemers tegen gehoorschade te beschermen, zijn veel mensen in hun vrije tijd geneigd de schadelijkheid van geluid te onderschatten.

Gehoorschade

Hoe harder het geluid en/of hoe langer het duurt, hoe groter de gehoorschade. Dat is niet altijd meteen merkbaar. Het is een sluipend proces waarbij het frequentiebereik steeds kleiner wordt. Een piep, brom of fluit in het oor is wel een teken dat het gehoor beschadiging heeft opgelopen. Wanneer deze oortoon blijvend is, wordt dat tinnitus genoemd. Een vervelende aandoening die kan leiden tot concentratieproblemen, slapeloosheid en zelfs depressie. Gehoorschade kan ook zonder piep uiteindelijk leiden tot doofheid. Lawaaidoofheid is niet te genezen. Alleen voorkomen helpt.

Geluiden worden gemeten in decibel (dB). Vanaf 80 dB(A) is een werkgever verplicht gehoorbescherming ter beschikking te stellen. Hoe hoger de decibellen hoe minder lang er in die omstandigheden gewerkt mag worden. Naast voor de hand liggende machinale lawaaibronnen als gereedschappen & apparaten, geweren & geschut, verkeer & vliegtuigen, kan ‘levend lawaai’ van mens en dier op de langere termijn of bij continue blootstelling tot gehoorproblemen leiden. Denk dan bijvoorbeeld aan een kinderdagverblijf of hondenkennel.

Ook musici lopen risico. En niet alleen de beoefenaars, ook de luisteraars. Liefhebbers van concerten, festivals en dancefeesten wordt sterk geadviseerd gehoorbescherming te dragen. Zelfs muziek luisteren via een koptelefoon (dopjes) kan tot gehoorschade leiden bij veelvuldig en langdurig gebruik.

'WATT?! Geen gepiep, gebruik je doppen'

Met de campagne 'WATT?! Geen gepiep, gebruik je doppen' vraagt GAIN aandacht voor gehoorschade. GAIN roept o.a. op tot een geluidswaarschuwing bij festivals en concerten. GAIN heeft ook vier podcasts geproduceerd waarin bekende dj’s worden geinterviewd en laat luisteraars gehoorschade en slechthorendheid ervaren.