Verborgen corona-leed: slechthorenden dupe van mondkapjes en anderhalvemetersamenleving

Consument
Professional
Corona en slechthorendheid

Na gebarentolk Irma Sluis tijd om door te zetten in emancipatie slechthorenden

Een op de tien Nederlanders heeft last van slechthorendheid. Nu mondkapjes nog een lange periode de norm blijven en steeds meer informatie digitaal wordt aangeboden, wordt het voor slechthorenden lastiger om actief mee te doen aan de maatschappij. De Week van de Toegankelijkheid, die loopt van 5 tot 11 oktober, vraagt aandacht voor digitale toegankelijkheid – extra relevant gezien dit verborgen corona-leed.

Bewustwording nodig
Wie denkt dat slechthorendheid een probleem is dat slechts een enkeling treft, komt bedrogen uit. Maar liefst een op de tien Nederlanders heeft last van gehoorproblemen. Toch lopen nog veel organisaties achter als het aankomt op de toegankelijkheid voor slechthorenden. Het is de vraag of verplichtingen vanuit de overheid hiervoor de oplossing zijn.

Bewustwording bij organisaties lijkt een eerste stap om Nederland meer toegankelijk te maken voor mensen met een gehoorbeperking. Het gaat erom dat slechthorenden, ongeacht de situatie, zonder belemmeringen mee kunnen doen in de samenleving. Een eerste stap kunnen slechthorenden zelf zetten. Zij kunnen aangeven dat er sprake is van gehoorverlies en dat verstaanbaarheid slecht is. Bovendien kan men vragen naar de voorzieningen voor slechthorenden. 

Anderhalvemetersamenleving
Gebarentolk Irma Sluis veroverde tijdens de corona-persconferenties de harten van de Nederlandse huiskamers. Haar aanwezigheid tijdens de persconferenties en de erkenning van de gebarentaal zijn mijlpalen in de emancipatie voor doven en slechthorenden. Maar er is nog een lange weg te gaan voor onze samenleving rekening houdt met de uitdagingen van slechthorenden. Juist nu is het belangrijker dan ooit dat er aandacht is voor de beperkingen van slechthorenden.

In de anderhalvemetersamenleving spelen digitale middelen een steeds grotere rol. Hebben alle video’s ook een transcript? Is er (live) ondertiteling bij webinars en colleges? Zeker nu er zoveel mogelijk thuis wordt gewerkt of gestudeerd, is dit van cruciaal belang. En is er naast een telefonische klantenservice ook een chat aanwezig? Digitale bereikbaarheid is belangrijker dan ooit. Via de site van de Week van de Toegankelijkheid kan iedereen gemakkelijk checken hoe digitaal toegankelijk diens site is. Ook wordt er kennis gedeeld om digitale middelen te optimaliseren voor slechthorenden.

Mondkapjes belemmeren begrip
In de anderhalvemetersamenleving blijven mondkapjes voorlopig de norm en zijn in veel gebieden een verplichting. Laten we kritisch kijken naar welke oplossingen er geboden worden voor slechthorenden voor communicatie. Ook mensen met een normaal gehoor horen dertig procent minder als hun gesprekspartner een mondkapje draagt. Voor slechthorenden vormen maskers dus een aanzienlijke belemmering in het dagelijkse leven, die daarbij ook extra uitgedaagd worden door de anderhalve meter afstand. Mondkapjes en schermen zijn dan natuurlijk nodige gezondheidsmaatregelen – maar ook een obstakel voor slechthorenden.

Hoe zijn de voorzieningen bij een kassa of een informatiebalie? Kunnen slechthorenden optimaal geholpen worden? Het begint echter bij een ander uitgangspunt. Als GAIN, de branchevereniging voor fabrikanten van hoorhulpmiddelen in Nederland, doen we een oproep. We hopen dat bedrijven, instellingen, organisaties en de overheid zich bewust zijn van de toegankelijkheid van onze samenleving voor slechthorenden. Tot wel tien procent van de Nederlanders dreigt anders niet (volledig) mee te kunnen doen aan de maatschappij. 

Kees van der Sluijs, directeur GAIN 

gerelateerde pagina's: