Denk aan je oordoppen tijdens het uitgaan

Preventie
gehoorbescherming tijdens uitgaan. maximale geluidsnorm niet veilig zonder oordoppen.

Genieten van je favoriete muziek tijdens een concert of festival of dansen tot in de late uurtjes in een kroeg of club. Eindelijk kunnen we weer volop genieten van het geluid van je favoriete artiest, band of DJ. Toch is dat harde geluid bij een optreden niet geheel zonder risico. Want wist je dat de maximum toegestane volume van Nederlandse concerten en festivals alleen veilig is als je gehoorbescherming draagt? En dat is zorgwekkend, want lang niet iedereen draagt gehoorbescherming of is hier überhaupt van op de hoogte.

Maximale geluidsnorm niet veilig

Volgens een afspraak met onder andere het ministerie van Volksgezondheid geldt er een maximale geluidsnorm van 103 decibel. Echter, bij deze hoge toegestane geluidsnorm gaan het ministerie en verschillende festivalorganisatoren ervan uit dat de bezoekers oordoppen dragen. Toch is dit vaak niet het geval. Hoewel het sterk wordt geadviseerd om tijdens het feesten gehoorbescherming te dragen, denken veel feestgangers hier niet aan.

De grens waarop geluid zo hard is dat het schadelijk kan worden, ligt rond de 80 dB. Niet alleen de sterkte van het geluid, maar ook de duur dat het gehoor hieraan blootgesteld wordt is van invloed. Hoe harder het geluid en/of hoe langer het duurt, hoe groter de gehoorschade. Dat is niet altijd meteen merkbaar. Het is een sluipend proces waarbij het frequentiebereik steeds kleiner wordt.

Consumentenprogramma Radar heeft onlangs aandacht besteed aan dit onderwerp. Op hun website vragen zij zich af: ‘Waarom staat de muziek bij evenementen zó hard dat je oordopjes moet dragen?’. Eigenlijk zou dit natuurlijk niet zo moeten zijn. Wij raden daarom aan om, wanneer je naar bijvoorbeeld een festival gaat, de juiste gehoorbescherming te dragen.

Wat is goede gehoorbescherming?

Voor tijdens concerten of feesten raden wij aan om gebruik te maken van oordoppen met een muziekfilter. Deze oordoppen zorgen ervoor dat de kwaliteit van muziek hetzelfde blijft terwijl je gehoor beschermd wordt. Ook blijft de ervaring gelijk aan stappen zonder gehoorbescherming, want gesprekken zijn met deze speciale oordoppen goed te volgen. Er zijn hierbij universele oordoppen met filter en gehoorbescherming op maat beschikbaar (voor comfort en een keuze in demping). Let op schuimdoppen werken minder goed.  Hoewel iets natuurlijk altijd beter is dan niets ;).

Geen gepiep, gebruik je doppen

De helft van alle mensen tussen de 12 en 35 jaar wordt blootgesteld aan te luide muziek in clubs, kroegen of concerten of heeft muziek (vaak) te hard staan. De gevolgen hiervan zijn gehoorverlies, gehoorschade of tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd. Tinnitus is een hinderlijk geluid wat varieert in in piep-, sis-, fluit-, brom-, ruistonen of een ander geluid. Het verschilt per persoon welk geluid tinnitus precies veroorzaakt en hoe intens het ervaren wordt.

Voor meer aandacht voor het belang van gehoorbescherming is GAIN vorig jaar de campagne ‘WATT?! Geen gepiep, gebruik je doppen’ gestart. Op drie eenvoudige manieren zorg je er al voor dat je oren beter beschermd zijn. Naast het gebruik van oordoppen raden we aan om genoeg afstand te houden van muziekboxen en om regelmatig tijdens het feesten rust te nemen van harde muziek. Meer weten over verschillende soorten gehoorbescherming? Neem een kijkje in ons overzicht.

En let op: zelfs muziek luisteren via je koptelefoon of oordopjes kan bij veelvuldig en langdurig gebruik tot gehoorschade leiden.