Wel of geen hoortoestel bij een klein gehoorverlies?

Consument
Slechthorendheid en gezondheid
Alternatieven hoortoestel en hooroplossingen bij een mild gehoorverlies. Wel of niet toe aan een hoortoestel? Wat te doe bij een mild gehoorverlies tot 35dB. Een klein beetje slechthorend, wel of geen hoortoestel?

Slechter horen, dat kan in alle soorten en maten. Bepaalde tonen niet meer goed kunnen waarnemen of moeite hebben met het verstaan van een gesprekspartner in een rumoerige omgeving. In welke mate je ook last hebt van een verminderd gehoor, het is hoe dan ook vervelend. Gehoorproblemen hebben helaas invloed op het alledaagse leven. En daar niets aan doen, beperkt je daarin en heeft bovendien invloed op je gezondheid (mentaal en fysiek).

Ik hoor een klein beetje slechter, wel of geen hoortoestel?

Gehoorproblemen kunnen op verschillende manieren ontstaan. Zo kan slechthorendheid aangeboren zijn, maar dit kan ook op latere leeftijd ontstaan. Gehoorproblemen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld langdurige blootstelling aan hard geluid of ouderdom. Het is logisch dat wanneer je slechter gaat horen, je op zoek gaat naar oplossingen. Maar wat als je slechter hoort en twijfelt of je toe bent aan een hoortoestel?

De stap naar een hoortoestel voelt soms wat groot. "Hoor ik wel ‘slecht genoeg’ voor een hoortoestel?" Of je ondervindt alleen last in bepaalde situaties. Er zijn verschillende opties. Wij zetten deze mogelijkheden op een rij.

Slechthorend, maar nog niet toe aan een hoortoestel?

Voor veel mensen voelt de stap naar een hoortoestel groot en ervaart men een drempel om een audicienwinkel binnen te stappen en een hoortoestel aan te schaffen. Het wordt al snel geassocieerd met ouderdom. Al is dat nergens (meer) voor nodig. Wist je dat hoortoestellen steeds kleiner worden, leukere designs kennen en bovendien tal van innovatieve functies hebben die je ondersteunen in je dagelijkse leven?

Ook kan een hoortoestel als een grote stap voelen als je ‘slechts een klein beetje slechter hoort’. Zorgverzekeraars vergoeden een hoortoestel bij een gehoorverlies vanaf 35dB. Daarom wordt bij een gehoorverlies van minder dan35dB niet snel een hoortoestel voorgeschreven. Dat neemt niet weg dat een hooroplossing je uitkomst kan bieden.

Hoortoestel bij klein gehoorverlies

Het is een misverstand dat als je niet voldoet aan de 35dB grens voor een vergoeding, je ook geen hooroplossing nódig hebt. 35dB is namelijk slechts een gemiddelde. Hoeveel beperkingen iemand ervaart van zijn/haar gehoorverlies kan enorm verschillen per individu.

Er zijn (geavanceerde) hoortoestellen geschikt voor een gehoorverlies van minder dan 35dB. Deze worden op maat gemaakt en op jouw specifieke situatie afgesteld en bieden ondersteuning in tal van luistersituaties.

Je kunt bij een klein gehoorverlies dus kiezen voor een universele oplossing, zoals hieronder omschreven, al heb je vaak voor eenzelfde bedrag ook een hoortoestel op maat (categorie 1).

Hoorhulpmiddelen bij mild gehoorverlies

Naast een hoortoestel zijn er verschillende andere hooroplossingen ter ondersteuning van het gehoor beschikbaar. Zo bestaan er hoorhulpmiddelen die je gehoor aanvullen tijdens het telefoneren, vergaderen, een concert, een voorstelling, in rumoerig gezelschap of die het geluid van bijvoorbeeld de televisie versterken.

Dat zijn apparaatjes die je om je nek hangt, op tafel zet of eruit zien als een soort hoofdtelefoon. Ten slotte kun je ook gebruik maken van ‘Hearables’, technisch geavanceerde in-ear apparaten die vanwege deze technische snufjes ook voor niet-slechthorenden interessant kunnen zijn.

Hearables bij klein gehoorverlies

Hearables zijn ‘wearables’, waardoor deze tot dezelfde categorie als smartwatches behoren. Hearables worden in principe gebruikt om het gehoor te ondersteunen door met een microfoontje het geluid op te nemen en dit versterkt in het oor af te spelen. Ook kunnen omgevingsgeluiden met een volumeknop geregeld worden. Daarnaast kunnen frequenties eruit gefilterd worden zodat je tijdens een gesprek rumoer op de achtergrond kan wegfilteren. Naast het verbeteren van geluid kun je met een hearable ook muziek afspelen en real-time gesprekken vertalen.

Alternatieven voor een hoortoestel

Eigenlijk is een hoortoestel in elk geval een aanbevolen oplossing bij gehoorverlies, ook als deze mild is. Een hoortoestel is een alleskunner. Er kunnen tal van redenen zijn dat je een ander soort oplossing zoekt, bijvoorbeeld door het stigma, het design of omdat je geen vergoeding krijgt. In die gevallen zijn er andere en goedkopere oplossingen die voor specifieke situaties een oplossing bieden.

Vandaag de dag zijn er verschillende alternatieven voor een hoortoestel. Voor sommigen kan gehoorversterking handig zijn en de diverse technologische functionaliteiten aanspreken. En voor anderen kunnen hoorhulpmiddelen met beperkte taken voldoende zijn. Een hearable of hoorhulpmiddel is een laagdrempelige oplossing voor jouw gehoorverlies. Kies wel altijd voor kwaliteit en laat je ook voor deze categorie oplossingen adviseren door een audicien. Goedkopere oplossingen via internet kunnen je hoorervaring negatief beïnvloeden.

Overigens kan voor hoorhulpmiddelen tevens een vergoeding beschikbaar zijn door de zorgverzekering.

Laat je voor elke situatie en elke mate van gehoorverlies informeren door een audicien.