Blijf ook na aanschaf van een hoortoestel in contact met je audicien voor optimale tevredenheid

Consument
Tips hoortoestellen
Slechthorendheid en gezondheid
Blijf ook na aanschaf van een hoortoestel in contact met je audicien voor optimale tevredenheid

Wanneer je merkt dat je gehoor slechter wordt is het aan te raden om op zoek te gaan naar de juiste hooroplossing. De zoektocht naar de juiste hooroplossing begint vrijwel altijd bij de audicien. Een audicien is een professional die je helpt een hoortoestel te kiezen die het beste bij jou en je persoonlijke luistersituaties past. Maar ook na aanschaf van je hooroplossing is het aan te raden in contact te blijven. Waarom eigenlijk? Nou, met hulp van je audicien kom je tot de meest optimale instellingen, daardoor draag je een hoortoestel 40% meer uren per dag en ben je meer tevreden over je oplossing! We zetten het belang van contact met je audicien voor je op een rij. 

Een hoortoestel op proef

Wanneer je samen met de audicien een hoortoestel hebt gekozen, kun je het toestel op proef mee naar huis krijgen. Dan begint de zogeheten proefperiode. Deze periode duurt ongeveer 8 weken. Ben je niet tevreden? Dan kun je het toestel laten bijstellen. Zo kun je het toestel uitproberen in verschillende situaties in je dagelijkse leven. Wij adviseren hierbij om je toestel zoveel mogelijk te dragen. Het is namelijk van belang om de tijd te nemen om te kunnen wennen aan je toestel.

Het vinden van de optimale instellingen

Een hoortoestel moet goed afgesteld worden aan je persoonlijke situatie, eisen en wensen. De voor jou optimale instellingen vinden neemt wat tijd in beslag. Wij raden aan deze tijd ook echt te nemen. Probeer goed na te gaan wat voor jou werkt, en accepteer dat het niet in één keer goed zal gaan. 

Bij een hoortoestel komt meer kijken bij het afstellen op je persoonlijke situatie, eisen en wensen. En de voor jou optimale instellingen vinden, neemt wat tijd in beslag. Houd ook hier contact met je audicien zodat hij of zij kan helpen bij het vinden van deze instellingen. Dit kan bij de audicien in de winkel en in sommige gevallen ook vanuit huis met hoorzorg op afstand. (link naar blog)

Controleafspraken, eindcontrole en nazorg

Tijdens de proefperiode kun je verschillende controleafspraken bij je audicien inplannen. Heb je het gevoel dat het toestel naar behoren werkt? Dan kun je een eindcontrole laten doen. Deze eindcontrole is belangrijk om de vergoeding van de zorgverzekeraar te ontvangen. Ook zal er dan een tevredenheidsverklaring en akkoord voor aanschaf getekend moeten worden. Hierna vindt de nazorgperiode plaats. 

In deze periode kijkt je audicien eens per half jaar tijdens een afspraak of de toestellen aangepast moeten worden. Uiteraard kun je ook buiten deze afspraken altijd bij de audicien terecht voor vragen. 

Belang van regelmatig contact

Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband is tussen de mate van het gebruik van de hooroplossing en de mate van het contact met de audicien. Wanneer je eens of twee keer per jaar contact hebt met je audicien wordt het hoortoestel ruim 40% meer uren per dag gedragen. 

Een hoortoestel zou gedurende de hele dag gedragen moeten worden voor optimale effectiviteit. Uit onderzoek blijkt ook dat 1 op de 5 hoortoestel eigenaren hun hoortoestel minder dan een uur per dag gebruikt. Hoe langer je een hoortoestel per dag draagt, des te effectiever de oplossing en des te hoger de tevredenheid. 

gerelateerde pagina's: